
Traducció automàtica, per consultar l'article original seguir l'enllaç "Font" a peu d'entrada.
Avui, 25 de setembre del 2025, ens ha convocat el Ministeri d'Universitats, novament per reprendre els treballs iniciats en relació amb el futur Estatut del PDI.
Després de catorze mesos més que reprendre estaríem, novament, a la casella de sortida. Però aquesta vegada, reiniciem amb retard, fora de termini amb els temps marcats a la LOSU i, de nou, sense un calendari de negociació clar, transparent i àgil que permeti un seguiment adequat i avenços significatius per aconseguir aquest objectiu.
A la reunió per avui, el Ministeri havia marcat un ordre del dia que començava amb una nova revisió dels primers capítols de l?esborrany d?Avantprojecte de l?Estatut, que tindrien com a objectiu fonamentar l?abast d?aquest futur projecte.
Tot i això, la primera part de la reunió, el Secretari General d'Universitats, l'ha dedicat a donar-nos unes breus explicacions sobre diversos temes:
• Imminència de l'aprovació del RD de creació d'universitats i centres pel Consell de Ministres podria entrar en vigor a finals d'octubre. Ens informa que aquest projecte no comporta canvis significatius respecte a l'esborrany publicat al seu dia, i que arriba amb un ampli consens de la CRUE i del Consell d'Universitats
• RD d'àmbits del coneixement : El Secretari General es compromet a presentar-nos en quinze dies el text. El criteri per elaborar-lo ha estat el reconeixement de la diversitat i l'expansió de coneixement a les universitats al llarg d'aquests anys. S'articularà al voltant de 50 àmbits del coneixement de caràcter genèric i 341 especialitats.
• Els treballs que es duen a terme amb vista al futur Estatut de l'Estudiant, que en certa mesura podrien afectar el PDI i el PTGAS.
• Remodelació profunda i Actualització del RD Homologacions de titulacions estrangeres.
• Revisió del RD d'ensenyaments universitaris 2021, qüestió plantejada per la CRUE davant l'impacte que té la IA a la universitat i el reconeixement de la docència on line.
• Sexenni de Transferència: en aquests moments el text està redactat en procés de revisió per Hisenda, amb previsió de convocatòria a final d'any.
D'aquesta manera, el temps per debatre sobre l'Estatut del PDI ha estat molt breu, i ens ha donat només la possibilitat de fixar punts de vista. UGT ha intervingut i s'ha centrat en:
- Reclamar transparència a l'hora d'incorporar i modificar qüestions que van “apareixent i desapareixent” als diferents esborranys. No coneixem ni tenim constància amb quina legitimitat s´incorporen al marge d´aquesta taula de treball, o per qui i sota quins interessos.
- Així mateix, reclamem, que per dotar de sentit i valor aquestes reunions, hi hagi el compromís per part del Ministeri que els acords adoptats en aquesta taula s'incorporin amb caràcter vinculant al futur Avantprojecte de Llei.
- Una altra reivindicació històrica i que avui hem recordat al Ministeri és la necessitat d'establir i pactar un calendari de treball sostingut, àgil i amb acords que permetin un avenç efectiu. Ja anem mooooolt tard!
- La necessitat d'aclarir i establir, tant a l'exposició de motius com als primers capítols de l'esborrany la fonamentació, el significat i l'abast d'aquest estatut . Juntament amb els principis explicitats pel Ministeri, la UGT assenyala, d'acord amb la LOSU, la importància de reflectir la conciliació de la vida familiar i laboral.
- Revisió amb criteri per unificar el llenguatge utilitzat, especialment pel que fa a les modalitats contractuals, a les figures del professorat i als processos d'estabilització i consolidació.
- Reconeixement de les dues modalitats de professorat que conviuen a la nostra realitat universitària. Tant la via funcionarial com la laboral es mereixen una aposta per a un desenvolupament digne i amb plenitud de possibilitats, sense que una via pugui semblar subsidiària de l'altra.
- Definició clara de totes les activitats que conformen el treball del PDI, incloent-hi el valor de la gestió i de la representació sindical.
- Desenvolupament de la carrera professional del PDI, tant vertical com horitzontal i la promoció interna.
- La necessitat d'aclarir i establir, tant a l'exposició de motius com als primers capítols de l'esborrany la fonamentació, el significat i l'abast d'aquest estatut . Juntament amb els principis explicitats pel Ministeri, la UGT assenyala, d'acord amb la LOSU, la importància de reflectir la conciliació de la vida familiar i laboral.
- Revisió amb criteri per unificar el llenguatge utilitzat, especialment pel que fa a les modalitats contractuals, a les figures del professorat i als processos d'estabilització i consolidació.
- Reconeixement de les dues modalitats de professorat que conviuen a la nostra realitat universitària. Tant la via funcionarial com la laboral es mereixen una aposta per a un desenvolupament digne i amb plenitud de possibilitats, sense que una via pugui semblar subsidiària de l'altra.
- Definició clara de totes les activitats que conformen el treball del PDI, incloent-hi el valor de la gestió i de la representació sindical.
- Desenvolupament de la carrera professional del PDI, tant vertical com horitzontal i la promoció interna.
A això, el Ministeri s'ha compromès a:
- Dotar aquest grup de treball d'un calendari de reunions efectiu, per poder assolir un text consensuat a finals del 2025.
- A recollir i revisar totes les consideracions que la part social ha presentat, de cara a la reunió següent, amb data prevista de celebració a la segona quinzena del mes d'octubre de 2025.
Què demana UGT a aquest Estatut?
- Que arreplegui, dignifiqui i consolidi la carrera del PDI, tant funcionari com laboral.
- Que millori i ampliï els drets, les condicions laborals, desenvolupi les figures contractuals, en definitiva, que consolidi un model de professorat al Sistema Universitari Públic espanyol amb criteris de qualitat de dignitat i que sigui capaç de reconèixer el treball, les funcions i l'exercici professional de tot el PDI.
- Cursa professional vertical i horitzontal i promoció interna.
- Eliminació de la taxa de reposició perquè les universitats puguin convocar concursos de places de caràcter permanent i estable.
- Mecanismes que facilitin accedir a la carrera docent.
- Dignificació de les figures docents, a través de la millora de les condicions laborals i actualització de les retribucions.
- Assegurar que les lleis d'Igualtat i Conciliació entre la vida laboral i el personal siguin aplicades al PDI en les mateixes condicions que a la resta de treballadors